Optoma UHD300X i Optoma UHD65. Czyli jak radzi sobie 4K od tego popularnego producenta?

 

W jednym z ostatnich materiałów mówiłem że na rynku projektorów Ultra HD panuje istny wysyp niedrogich modeli. Dziś kolejny materiał, który to potwierdza. Dostałem sprawdzenia aż dwa projektory 4K od Optomy –UHD65 i UHD300X czyli jeden z najtańszych projektorów Ultra HD na rynku oraz górna półka tego producenta. Zobaczmy co Optoma ma nam do zaoferowania.

Wygląd

Krótki rzut okiem na cechy zewnętrzne.

Zaczynamy od budżetowca czyli UHD300X, projektor jak na model Ultra HD jest naprawdę mały.

Wymiary to 39x28x18cm, waga ok. 5kg. Obudowa w kolorze białym.

I to jest bardzo wygodne rozwiązanie, ponieważ ma to być uniwersalny projektor do domowej rozrywki, więc biały mniej rzuca się w oczy niż czarny, będzie pasował zarówno jako urządzenie stojące gdzieś na półce, na stoliku jak i wisząc pod sufitem np. w salonie czy pokoju dziennym.

Jest to przeciwieństwo drugiego urządzenia, które tutaj mam czyli UHD65 – ten projektor nie dość że jest większy, znacznie, co daje lepszy przepływ chłodzącego powietrza i zapewnia znacznie cichszą i bardziej kulturalną pracę, jak i jest czarny, co ma pasować do typowych już pomieszczeń kinowych – wiadomo że w typowej salce kina domowego maluje się ściany i sufit na ciemno tak aby jak najmniej odbijały światło, więc UHD65 będzie do takich miejsc idealnie pasował.

 

Na obudowie jednego i drugiego modelu znajdziemy wszelkie ustawienia obiektywu – zoom, focus i lens shift. Są również przyciski do sterowania – w UHD300X na górnym panelu a w UHD65 są ciekawie wkomponowane w boczne przetłoczenia. Stają się praktycznie niewidoczne, ale są. Do sterowania i jeden i drugi projektor ma również w zestawie dołączony pilot.

 

Złącza

Dwa razy HDMI, w tym jedno z oznaczeniem HDCP 2.2 do obrazów wysokiej rozdzielczości 4k. Wejście VGA inaczej 15 pinowy D-sub – do analogowego podłączenia pcta lub laptopa.Trigger 12v – przydatny w instalacjach kina domowego – do automatycznego sterowania elektrycznym ekranem projekcyjnymWejscie audio, wyjście audio – co ciekawe, jest także w jednym i drugim modelu wyjście audio cyfrowe-optyczneNo i dalej, USB z zasilaniem na dodatkowe urządzenia jak np. chromecast lub bezprzewodowy transmiter hdmi czyli WHD200, wejście RS232 i wejscie serwisowe USB

W Optomie UHD65 znajdziemy jeszcze złącze LAN, które daje możliwość podłączenia projektora do systemu inteligentnego sterowania domem.

Dane techniczne projektorów Optome UHD300X i UHD65

Jeden i drugi model pracuje w rozdzielczości UHD czyli 3840×2160, jeden i drugi zapewnia jasnosć na poziomie 2200 Ansii lumenów. Tak samo jeden i drugi odwzorowuje w zasadzie w pełni paletę barw rec.709, obsługuje obrazy HDR.W jednym i drugim przypadku żyworność lampy dochodzi aż do 15 tyś godzin, co jest świetnym wynikiem i dogania już prawie projektory Ledowe.Za odwzorowanie i wzmocnienie kolorów odpowiada autorski system optomy Amazing Colour.

Różnice ? Dwie główne:

Po pierwsze kontrast, czyli parametr, któr głównie odpowiada za nasze postrzeganie kolorów, za różnice pomiędzy maksymalną bielą i pełną czernią:

W przypadku UHD300X wynosi on 250000:1 a w UHD 65 według producenta jest to aż 1 250 000:1 .

Pomimo że są to dane dynamiczne, które da się uzyskać tylko w warunkach labolatoryjnych to widać że ta różnica jest naprawdę bardzo duża. Dlatego od UHD65 możemy oczekiwać znacznie lepszych czerni, gładszych przejść pomiędzy kolorami i po prostu, mocniejszych kolorów.

Po drugie: system odpowiadający za płynne odwzorowanie ruchu Pure Motion. Ten zaimplementowany właśnie w UHD65 wspomaga te trudne dla każdego wyświetlacza szybkie sceny. Rzeczywiście widać że są one pokazane znacznie bardziej dokładnie, płynnie praktycznie nic się nie zacina i nie klatkuje, nawet w trudnych obrazach testowych, na których potrafi polec wiele dobrych konstrukcji Optoma UHD 65 radzi sobie świetnie.

 

Obraz

Optoma UHD300X oferuje obraz bardzo poprawny. Bałem się ze w tak niedrogim projektorze, te kolory będą ostro cięte, płaskie albo wręcz przeciwnie przejaskrawione i sztucznie podbite. Nic z tego, jest naprawdę dobrze, tak gdzie materiał wymaga mocnych kolorów to je dostajemy, tam gdzie są gładsze, jest więcej przejść tonalnych cieni, to również je widzimy. Jest dobrze, jaskrawo, kolorystycznie i jak na tak niedrogi projektor Ultra HD bardzo naturalnie. HDR ? Jest, widoczny, ale jak to we wszystkich tej klasy projektorach, nie tak mocny, jak w telewizorach lub referencyjnych modelach za kilkadziesiąt tysięcy. Dobrze dobrana moc lampy daje niezłe jasności – wtedy gry tego potrzebujemy i bardzo przyzwoity poziom mocnej czerni.

Optoma UHD65 to już nieco inna liga. Widać że znacznie różni się kontrastem, czernie są dużo mocniejsze, jaskrawość większa a przejścia tonalne między kolorami znacznie bardziej widoczne. Oprócz tego że na jednej scenie jesteśmy w stanie zauważyć po prostu więcej, mocniejszych kolorów to jeszcze te dopracowanie drobiazgów takich jak np. niebieskie niebo. W tańszych modelach, widzimy po prostu niebieski, w UHD65 widzimy wiele odcieni tego koloru. A w ciemnych scenach? Nawet w mocnych czerniach jesteśmy w stanie ujrzeć szczegóły, różne odcienie szarości a przejścia pomiędzy różnymi odcieniami tych samych kolorów są bardzo dobrze kontrolowane, nie przenikają schodkowo, tylko płynnie.

No i to o czym wcześniej mówiłem w kwestii płynności czyli system Pure Motion. Rzeczywiście działa. Szczególnie taka osoba jak ja, która na co dzień podłącza wiele projektorów i ogląda na nich czasami kilka razy dziennie ten sam materiał. Widzę różnicę w płynności, która jest bardzo dużym plusem, właśnie dla Optomy UHD 65.

Ode mnie dobra piątka za jakość obrazu w tej cenie.

 

Podsumowując:

Optoma pokazuje że jej lata doświadczeń w tworzeniu bardzo udanych konstrukcji nie idą na marne. Nawet tani projektor jest dobrze dopracowany i potrafi zrobić dobry efekt wizualny. A model z górnej półki? Spokojnie może konkurować z tymi najlepszymi na rynku a w niektórych aspektach nawet je przewyższyć.